פירוק חברות מרצון - לאחר יום 15/9/2019 בעקבות כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כללי, התשע"ח–2018

"בעקבות חקיקת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח–2018 הוכנס תיקון מס' 32 לחוק החברות. התיקון נכנס לתוקף ביום 15/9/2019 ומשנה את הליכי פירוק חברות מרצון.
החל מאותו מועד חליםס עיפים 342ב' ואילך לחוק החברות אשר קובע מחדש ומסדיר את הליכי הפירוק מרצון החדשים ומבטל את ההוראות הישנות בפקודת החברות שעסקו בפירוק חברה מרצון. מדובר בחוק שקבע רפורמה מקיפה בדיני חדלות הפירעון לרבות לגבי תאגידים."

מאמר מאת עו"ד שי הראל

shay

תוכן עניינים

שיתוף:

מאמרים נוספים
קידום עורכי דין במנועי חיפוש

״בעולם מתקדם עם תחרות רבה וקושי במציאת לקוחות חדשים, קידום אורגני (SEO) הוא כלי חינמי יעיל מאוד שיכול לשמש משרדי עורכי דין לקידום איכותי במנועי חיפוש ברשת האינטרנט.״

איך ניתן להגיש תביעת ספאם?

קרה לכם שקיבלתם הודעות בעלות תוכן שיווקי ללא הסכמתכם המפורשת לקבלת ההודעה? אתם זכאים לבקש מבית המשפט לפסוק עבורכם פיצוי ללא הוכחת נזק.

איך להגיש תביעה קטנה?

איך ניתן להגיש תביעה קטנה בבימ"ש לתביעות קטנות? אילו פרטים נדרשים? כמה זה עולה להגיש תביעה קטנה? האם צריך עורך דין? כל התשובות נמצאות במאמר.

לקבלת ייעוץ משפטי

שינויים משמעותיים בהליכי פירוק חברות לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

בעקבות חקיקת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח–2018 הוכנס תיקון מס' 32 לחוק החברות. התיקון נכנס לתוקף ביום 15/9/2019 ומשנה את הליכי פירוק חברות מרצון.
החל מאותו מועד חלים סעיפים 342ב' לחוק ואילך לחוק החברות אשר קובע מחדש ומסדיר את הליכי הפירוק מרצון החדשים ומבטל את ההוראות הישנות בפקודת החברות שעסקו בפירוק חברה מרצון. מדובר בחוק שקבע רפורמה מקיפה בדיני חדלות הפירעון לרבות לגבי תאגידים.

חשוב לציין כי בתיקון מספר 32 לחוק החברות, בוטלו שני הליכים חשובים:

א. בוטל ההסדר בדבר פירוק בפיקוח בית המשפט הקיים כיום בפקודת החברות, הליך שכמעט לא נעשה בו שימוש בפועל.

ב. בוטל הליך "פירוק מרצון ע"י נושים" ואינו קיים עוד לגבי חברות שטרם החלו את הליכי הפירוק שלהן.
ההיגיון מאחורי הביטול הוא שכאשר אין סולבנטיות ואין יכולת לשלוח הצהרת כושר פירעון, ראוי כי פירוק כזה ינוהל תחת פיקוח של בית המשפט. יחד עם זאת חברות שהחלו את הליכי הפירוק שלהן לפני כניסתו לתוקף של תיקון 32 לחוק החברות ימשיכו את הליכי הפירוק מרצון ע"י נושים שהחלו בו קודם לכן, עד לסיום הליכי הפירוק מרצון.

הלכה למעשה

כיום, הליכי פירוק חברות מרצון החדשים כוללים הקלות מסויימות כמו ביטול דרישת הפרסום ברשומות, כאשר מעתה הפרסום יבוצע ע"י רשם החברות ללא תשלום אגרה, וכן הוסף מסלול של פירוק מרצון בהליך מזורז לחברות לא פעילות שאין להן נכסים וחובות והן לא צד להליכים משפטיים.

חשוב לציין כי חברות שהחלו בהליכי פירוק חברה מרצון לפני כניסת התיקון לחוק לתוקף, צריכות להמשיך את הליכי הפירוק מרצון לפי הוראות פקודת החברות, כלומר לפי הפרוצדורה הקודמת. רשם החברות אינו מאפשר בשלב זה קיצורי דרך בהליך פרוק חברות מרצון, למעט הליך של פירוק מרצון בהליך מזורז לפי התנאים שקבועים בחוק ונראה לנו שחובה להקפיד על כל השלבים בתהליך פירוק חברות, כפי שיפורטו להלן.

בעלי חברות לא פעילות בד"כ לא משלמים אגרות לרשם החברות, דבר הגורם לצבירת חוב אגרות, וכמובן גם קנסות וסנקציות שמוטלים על אותן חברות ובעלי השליטה בהן.

חָשׁוּב לְהַדְגִּישׁ, במקרה של אי-תשלום חוב אגרות רשאי רשם החברות להטיל קנסות באופן אישי גם על מנהלי החברה. על גביית קנסות אלה חלה פקודת המסים (גבייה), שהיא חוק מיוחד העוקף את הליכי ההוצאה לפועל, ורשם החברות מוסמך לפעול באמצעותו ולבצע עיקולים ללא כל התראה או אזהרה מוקדמת.
רשם החברות מכריז על חברות רבות כעל "חברה מפרת חוק" (חברה שלא משלמת אגרות או לא מגישה דו"ח שנתי בזמן). רשם החברות מוסמך להטיל על כל "חברה מפרה" כזו, כולל על בעלי השליטה בה, הגבלות חמורות וזאת בנוסף להטלת הקנסות (עיצומים כספיים):

1. לא יירשם שעבוד על נכסי החברה (כגון כנגד מתן אשראי/הלוואות בנקאיות).
2. לא יירשם שעבוד לטובת החברה המפרה.
3. החברה המפרה לא תוכל לשנות את שמה או את מטרותיה.
4. בעלי שליטה בחברה המפרה לא יוכלו להקים ולרשום חברות חדשות.
5. רשם המשכונות לא ירשום משכון לטובת החברה המפרה.

רשם החברות מעביר חובות אגרה שנתית לגבייה באמצעות המרכז לגביית קנסות (מג"ק): גביית חוב על ידי המרכז לגביית קנסות כוללת אפשרות לגביה מנהלית, בין היתר בדרך של הטלת עיקולים וכרוכה בחיוב הוצאות הגבייה.

להלן השלבים בדרך לפירוק חברה מרצון


1. חתימת תצהיר כושר פירעון ומשלוח לרשם החברות.
הצהרת כושר פירעון שהחברה יכולה לפרוע את כל חובותיה תוך שנה מתחילת הפירוק, חתומה ע"י הדירקטורים או רובם. במקרה של חברה בה יש שני דירקטורים בלבד, יש צורך בתצהיר מטעם שניהם. התצהיר המקורי ישלח בהמשך לרשם החברות.
2. משלוח הודעה לכלל בעלי המניות בחברה בדבר כינוס אסיפה כללית, לשם קבלת החלטה על פירוק החברה מרצון. מטרת האסיפה תצוין בגוף ההודעה. ההודעה צריכה להישלח 21 יום לפחות לפני מועד כינוס האסיפה. יחד עם זאת בהסכמת כל בעלי המניות ניתן לקצר תקופת ההודעה על כינוס האסיפה.
3. קיום האסיפה של בעלי המניות בחברה וקבלת החלטה על פירוק מרצון ומינוי נאמן . הנאמן חייב במתן הודעה לרשם החברות על מינויו וזאת תוך 21 יום מיום המינוי ע"י האסיפה הכללית.
4. משלוח ההודעה על פירוק חברה מרצון בצירוף תצהיר כושר הפירעון והסכמת הנאמן וזאת תוך 21 ימים מיום קבלת ההחלטה של אסיפת בעלי המניות על דבר פירוק החברה מרצון.
5. קיבל רשם החברות הודעת החברה על דבר פירוק חברה מרצון ועל מינוי הנאמן, ישנה רשם החברות את סטטוס החברה מחברה "פעילה" לסטוטס של חברה ב-" פירוק מרצון ".
6. הנאמן יפעל לכינוס נכסי החברה ולסילוק חובותיה והסרת כל השיעבודים טרם חיסולה הסופי ויגיש דו"ח מסכם של הנאמן לאסיפה כללית סופית של בעלי מניות החברה, לצורך אישור הדו"ח של הנאמן ע"י האסיפה.
רצוי לציין בדו"ח המסכם של הנאמן שהחברה זכאית לפטור מאגרות לפי האישורים הנקבעים בתקנה 5א' לתקנות החברות (אגרות), התשס"ד-2004.
7. לשם כך יש לשלוח לרשם החברות בקשה לפרסם הודעה על כינוס אסיפה כללית סופית, לפחות חודש לפני כינוס האסיפה הסופית, ולהזמין את כל בעלי המניות לאסיפה זו.
9. משלוח פרוטוקול של האסיפה הסופית של החברה יחד עם הדו"ח המסכם של הנאמן לרשם החברות, וזאת תוך 7 ימים מקיום האסיפה הסופית של חברה.
10. קיבל הרשם את הדו"ח המסכם של נאמן החברה, כולל פרוטוקול האסיפה הסופית, יבדוק הרשם שאין לחברה חובות אגרה שטרם שולמו ו/או שיעבודים שטרם סולקו, ואז תירשם החברה כמחוסלת מרצון.

פקודת המסים (גביה) חלה על גביית האגרות וקנסות לפי חוק החברות

רשם החברות מכריז על חברות לא פעילות רבות כעל "חברה מפרת חוק" ומטיל סנקציות חמורות על בעלי המניות והדירקטורים שלהן, ובין היתר מעביר, באופן שוטף, חובות אגרה של חברות לגבייה באמצעות המרכז לגביית קנסות (מג"ק). סעיף 44 (6) לחוק החברות הסמיך את שר המשפטים לקבוע את סכומי האגרות שישולמו לרשם החברות, ובין היתר גם את האגרה השנתית שמשלמת כל חברה לרשם החברות.
בעניין זה חשוב לדעת כי במסגרת חוק ההסדרים לשנת 2007, נקבע בסעיף 34 לחוק ההסדרים הנ"ל, כי על גביית אגרות לפי סעיף 44(6) לחוק החברות תחול פקודת המסים גביה. כלומר, חוק הסדרים לשנת הכספים 2007 החיל לראשונה את פקודת המסים גביה על גביית אגרות שנתיות לרשם החברות, וקבע כי התיקון יכנס לתוקף ביום 1 אפריל 2007. מאז חוק ההסדרים הנ"ל מאפשר לרשם החברות לגבות ובאופן מהיר אגרסיבי ויעיל את חוב האגרות שאינן משולמות ע"י חברות רבות.

פקודת המסים (גבייה), מהווה אוסף של הליכים אגרסיביים במיוחד של הוצאה לפועל, מקנה לרשם החברות סמכויות נרחבות ביותר, תוך קצור הליכים וללא ביקורת שיפוטית, וכל זה מאפשר לגבות את תשלומי האגרות המגיעים לרשם החברות ולנקוט צעדי גבייה ממשיים נגד החברות הסרבניות, מבלי להיזקק להליכי ההוצאה לפועל הרגילים או להליך אחר בבית-משפט.

כך למשל מאפשרת פקודת המסים (גבייה) לרשם החברות להטיל עיקולים על חברות סרבניות, לרשום שעבודים על מטלטלין ונדל"ן, לצוות על מכירתם של מטלטלים שעוקלו ושל מקרקעין ששועבדו, למנות כונסי נכסים לנכסים לשם מימוש חוב האגרות, וכדומה. ואכן בשנת 2010 הוקמה במשרדי רשם החברות, "מחלקת אכיפה ובקרה", שעוסקת באיתור הפרות החוק, הכרזה על חברות מפרות חוק, הטלת עיצומים כספיים ואכיפתם.
בנוסף, חָשׁוּב לָדַעַת כי לפי סעיף 358 לחוק החברות גם על הטלת העיצומים הכספיים (קנסות עקב אי-תשלום אגרות ו/או אי הגשת דו"ח שנתי לרשם החברות) חלה פקודת המסים (גבייה).
כיום סכום הקנס הוא כאמור בסך של כ- 8,000 ‏ש"ח בגין כל שנה עבורה לא שולמה האגרה במועד !כאשר בגין הפרה מתמשכת יוטלו קנסות מצטברים עד גובה 250,000 ש"ח !!

אנו משרד בעל ניסיון רב בפירוק מרצון של מאות חברות ומציעים שירות של פירוק חברה מרצון והפסקת חיובי האגרות והקנסות שלא לצורך. מבחינת מנהלי החברה, השירות המשפטי של משרדנו הוא מהיר זול ופשוט, שכן אנו מבצעים את כל ההליכים עבור החברה ביעילות ובמיומנות, מבקשים פטור מאגרות ומחסלים את החברה.

בהמשך לדברים הללו, מומלץ לבעלי השליטה בחברות לא פעילות, שאינם מעוניינים בהמשך החזקתן (דהיינו, בהמשך הגשת דוחות שנתיים והמשך תשלום אגרות שנתיות לרשם החברות), לנקוט בהקדם בהליכי פירוק חברה מרצון, לבקש פטור מאגרות, בגין התקופה שהן הפסיקו להיות פעילות, ולחסל אותן.

שי הראל, משרד עורכי-דין
שד' שאול המלך 8, תל-אביב 6473307 טל: 03-5467531 פקס: 03-5467532

אתר אינטרנט : www.harel-law.co.il

קבל/י ייעוץ משפטי מעו"ד שי הראל
התחבר לחשבון שלך
הרשמה מהירה לאתר ולאינדקס

ברכות על הצעד הראשון אל עבר מאות לקוחות חדשים
מלא את הפרטים ונחזור אליך בהקדם
ברכות על הצעד הראשון אל עבר מאות לקוחות חדשים
מלא את הפרטים ונחזור אליך בהקדם
דילוג לתוכן